Friday, April 8, 2011

Khasiat Kopi kepada Kulit



Menghirup secawan kopi di pagi hari ternyata segar dan dapat mengurangkan diri dari mengantuk. Kopi juga sebenarnya berkhasiat kepada kulit. Sebenarnya ramai wanita di beberapa tempat seperti Hawaii, Bali, dan Amerika Selatan selama bertahun-tahun telah mengenali manfaat kopi dan menggunakannya untuk perawatan kecantikan mereka. Ini kerana kandungan antioksida yang tinggi yang terdapat di dalam kopi dinilai baik untuk kulit.

Serbuk kopi dapat dimanfaatkan sebagai bahan dalam sejumlah scrub yang akan digunakan, atau menikmati spa di salun kecantikan dengan aroma kopi yang istimewa. Bahkan, ada banyak cara yang membantu memudahkan anda membuat sendiri produk-produk kecantikan dengan memanfaatkan kopi di rumah. Disebalik semua kontroversi mengenai kebaikan dan keburukan kopi, ianya hadir dengan manfaat lain iaitu memberikan manfaat sebagai pembasmi selulit. Selulit biasanya timbul akibat timbunan lemak yang mengumpul dan bertimbun ke jaringan epidermis (kulit bagian atas). Permukaan kulit kemudian menjadi bergelombang atau terlihat seperti kulit limau.

Wanita di Amerika Selatan telah menggunakan bahan ini dalam krim kulit mereka. Mereka menemui bahwa kafein juga memberikan efek lembut terhadap kulit mereka. Kafein juga dapat bertindak selaku vasorestrictor yang bererti mengejapkan dan mengecilkan pembuluh darah. Proses ini secara efektif dapat mengurangkan munculnya varises. Penelitian ini menunjukkan, kafein yang ditemukan dalam kopi akan memberikan manfaat lebih dari sekadar yang dibayangkan, dan akan menghidupkan kembali kulit yang dilihat kusam. Untuk perawatan kecantikan, gunakan serbuk kopi (yang telah digunakan) untuk menyingkirkan bau ikan dan bawang putih yang melekat pada tangan dengan cara menggosok-gosokkannya pada tangan. Selain itu, kopi juga boleh dicampur dengan olive oil, dan diletakkan dikawasan badan yang berselulit.

Balut kawasan tersebut dengan plastik dan biarkan selama beberapa minit kemudian bersihkan. Kulit wajah akan kembali bersinar. Serbuk kopi juga boleh dicampurkan dengan putih telur untuk pengelupasan kulit yang efektif. Dengan ini ianya boleh membuatkan kulit semakin lembut.
Perawatan lain juga boleh dilakukan di rumah dengan menyiapkan secawan serbuk kopi, ½ cawan gula atau garam laut, dan 2-3 sudu olive oil. Campurkan semua bahan dalam mangkuk dan oleskan pada bagian tubuh yang berselulit. Lakukan urutan dengan gerakan memutar. Langkah urutan ini sangat penting kerana ia membantu melepaskan sel-sel lemak yang terperangkap sehingga mengurangkan kehadiran selulit. Badan kini tampil lebih cantik dan menawan.

Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment