Sunday, July 19, 2009

Influenza H1N1

19 Julai-Lebih kurang pukul 3.00 petang aku bersama Eyza, Dida, FunNy menghantar Anum ke hospital. Baru tengahari tadi aku menjengah ke biliknya tapi demamnya telah kebah membuat aku tidak khuatir dengan keadaannya. Anum demam panas semenjak petang semalam. Sekejap panass..sekejap reda..

Tapi petang ini, kami menjadi cemas.. panasnya makin menjadi. Mana tidaknya kami risau, sudah lebih 30 orang pelajar uitm penang ke hospital Seberang Prai..semuanya akibat demam panas. Adakah virus ini merebak ke kampus kami??

Ya Allah...Kau jauhilah kami daripada segala musibah virus ini..
Aku menunggu Anum di ruangan menunggu sebelum dia dipanggil masuk untuk pemeriksaan. Pada waktu itu adalah lebih kurang 5 6 orang pelajar uitm lain yang seperti Anum juga keadaanya.

Anum masuk ke bilik pemeriksaan apabila dipanggil jururawat yang bertugas. Hati kami berdebar-debar. Apakah keputusan pemeriksaan nanti??Sebaik keluar dari bilik pemeriksaan, dia memegang kertas berwarna perang.."ohh, surat cuti rupanya"desis hatiku..

Alhamdulillah...keadaannya normal. Tidak disyaki sebagai suspek. Bermakna dia terlepas dari bahaya virus itu.. Sungguh pun begitu...dia diberi cuti selamaa 5 hari sehingga 23 Julai ini. Mungkin bagi mengelakkan sebarang jangkitan kuman kepada pelajar lain dan sebagai langkah pencegahan. Ini bermakna dia dikuarantin lah. HoHoo..nasib baik Encik Muhammad membatalkan kelas pada minggu ini. Jadi tidaklah banyak kuliah yang akan ditinggalkannya.
Pada masa yang sama, junior komander kami..Azwan dan Faizal juga turut dikuarantin akibat kes yang sama.
Sama-samalah kita berdoa agar diri, keluarga, sahabat handai dan kenalan kita dihindarkan daripada virus yang membimbangkan ini. InsyaAllah.




No comments:

Post a Comment