Monday, January 12, 2009

Sedim

Hari sabtu yang lepas aku, Anum, Zana, Ima, Ila dan Mek (Nadia) berkelah ke Hutan Lipur Sungai Sedim yang terletak di Kulim, Kedah. Dengan konvoi 3 biji motor, kami bertolak pukul 8.00 pagi dari UiTM..perjalanan memakan masa hampir 2 jam kerana kami tersesat sehingga lebuhraya ke Baling. Hampir sejam setengah perjalanan, meter minyak motor YAMAHA LC yang aku dan Anum naiki tinggal 1 bar lagi sebelum sampai ke bar merah.Dup..dap...dup...dap... jantung aku berdegup kencang. Aku lihat di sekeliling lebuhraya hanya hutan pokok getah..tiada pula tanda-tanda yang menghampiri ke stesyen minyak.

"kalau abes minyak ni..menolak lah kita" kata Anum.

Motor Honda Wave yang dinaiki Zana dan Ima juga menghadapi situasi yang sama dengan aku. Keadaan jadi panik buat seketika. Kami berenam membuat keputusan berpatah balik. Malu bertanya sesat jalan..itulah pepatah yang sesuai menggambarkan keadaan kami pada waktu itu. Kami singgah di warung makan bertanyakan stesyen minyak yang berdekatan dan arah perjalanan yang hendak dituju.

Alhamdulillah..wow, rm 5.00 pun sudah memenuhi tangki. Apa tidaknya, harga minyak kita kan sudah menurun. Seterusnya, kami pun meneruskan perjalanan kembali. Dengan berpandukan petunjuk arah yang ada, kami pun sampai lah ke Sungai Sedim tepat pukul 10.05 pagi. Jalan ke Sungai Sedim sekarang ini sedang dinaik taraf..nak buat jambatan lagi besar agaknya..hehe

Sejuk dan nyaman udara ditambah dengan deruan air sungai yang mengalir jernih cukup mengasyikkan.



terpaku aku melihat alam ciptaan Allah. MasyaAllah..selesai menukar pakaian, kami pun bersarapan pagi. Manunya adalah sanwich tuna..hehe. Tugas Aku hanya makan. Mereka yang buat semuanya. Usai kenyang, apa lagi??semuanya terjun ke dalam air. huhuhu menggigil...kesejukan.
Masa yang ada tidak akan aku bazirkan. kami mandi sepuasnya.

Tepat 11.00 pagi, kami menghidupkan bara api untuk memanggang anggang ayam dan sosej..huh, bukan senang untuk menghidupkan arang waktu pagi begini. Keadaan tanah yang lembab agak menyulitkan. Tapi walau bagimanapun, nasib baiklah kami ada sifu Ila.."you are our HERO" hehe...bila semuanya telah siap masak, kami pun makan sambil bersantai di sungai..




Selepas makan, kami mandi lagi sampai keletihan...hahhaha:)

Lebih kurang dalam pukul 3.00 ptg, kami bertolak pulang. Dalam perjalanan, kami sempat singgah di restoran Nasi Ayam Periuk Besar yang agak popular di Kulim. Rasa nasi ayam di sini sedap sekali. Apa yang amat menarik perhatian kami tatkala berkunjung di restoran ini adalah dekorasi yang unik dan cantik.
Sempat juga kami mengambil gambar untuk dibuat kenang-kenangan sebelum terus pulang ke destinasi masing- masing petang itu..

(2 dari depan: Ilah & Zana)

(3 dari belakang: Anum, Mek & Imah)

No comments:

Post a Comment