Tuesday, October 6, 2009

Rumah Terbuka UMMI

Hajat dihati,aku dan anum pada asalnya adalah pergi beraya di rumah mak angkat kami yang dipanggil ummi di Permatang Rambai, Kepala Batas hari Sabtu yang lepas. Aku menefon ummi memaklumkan akan kedatangan kami. Kebetulan pula, ummi dan ayah akan mengadakan rumah terbuka pada hari yang sama. Ummi sekeluarga amat menagalu-alukan kedatangan kami. Ummi dan ayah menjemput kami di kolej pada hari Jumaat malamnya.

Pagi Sabtu itu, kami sibuk menolong ummi menyediakan juadah-juadah jamuan rumah terbuka tersebut seperti kek coklat, kek batik, puding jagung, rojak, bihun sup, nuget, dan macam-macam lagi..jamuan bermula pada pukul 4 petang dengan dihadiri kawan-kawan sekolah Akmal(anak sulong ummi) dan kawan-kawan abang Chik(anak ke-2 ummi). kemudian kawan-kawan ayah dan ummi serta saudara mara..jamuan ini berakhir selepas maghrib.

Pada hari ahad pula, anum beserta 3 orang adik angkat kami (akmal,achik n izzati) pergi memancing di kolam ayah di belakang rumah..memandangkan aku tidak berapa sihat pada pagi itu,aku mengambi keputusan untuk duduk sahaja dirumah dan menolong ummi membuat kek sebagai bekalan pulang ke kolej pada petang itu. Selepas Zohor,ummi mengajak aku dan anum ke rumah terbuka jirannya. Dekat sahaja hanya selang beberapa biji rumah dari rumah ummi.

baru sampai...

tengah makan...

Sebaik sahaja pulang, kami bersiar-siar di kolam ikan milik ayah..sungguh mengasyikkan. Tenang sekali...udara yang nyaman, pokok yang menghijau..ayah ada menamam pokok timun dan labu air. Bagai berada di ladang sayur!!! Apa yang buat aku begitu teruja adalah danau yang dibiana ayah untuk tempat berehat selepas berkebun.

...Akmal & labu air...

Izzati,Achik,Anum & aku

Seterusnya, kami berkemas untuk pulang. Sebelum ummi menghantar kami ke kolej, kami menghadiri satu lagi majlis rumah terbuka sahabat ummi. Tapi kali ini agak jaug dari rumah ummi. Selesai sahaja menjamu selera kami terus pulang ke kolej. Aku kekenyangan pada hari itu. Kami saling bersalaman sebelum aku dan anum naik ke kolej. Terima kasih ummi...=)

~senyum......achik,aku,anum dan izzati~



bersama ummi sekeluarga

Aku dan Ummi

No comments:

Post a Comment