Friday, September 25, 2009

AidilFitri 2009

Kebiasaannya, tradisi beraya bersama keluarga disebelah ayah, kami akan adakan 'baraan keluarga'. Baraan adalah istilah jawa yang memberi maksud konvoi beramai-ramai. Ia dimulakan dengan berkumpul dirumah Wak ( Panggilan Pakcik& Makcik yang lebih tua dari ibu dan bapa)yang paling tua selesai sahaja sembahyang raya, kemudian ke rumah keluarga-keluarga yang lain. Adik beradik ayah kesemuanya ada 12 orang dan ayah merupakan anak ke 3. 7 keluarga termasuk keluargaku menetap di kampung Telok Gong, Pelabuhan Klang. Baraan ke dari sebuah rumah kesebuah rumah akan berakhir pada pukul 4 petang kebiasaannya. Macam-macam juadah yang dapat dirasa seperti ketupat, lontong, kuah kacang, rendang, laksa, soto, dodol, kuih2 raya dan macam- macam lagi..
Tetapi Hari Raya AidilFitri kali ke 21 ini sangat berbeza dari yang sebelumnya. Jika sebelum ini 20 kali raya aku menyambutnya bersama keluarga disebelah ayah di rumah, tapi AidilFitri kali ini disambut di Sekinchan, Selangor atas permintaan nenek ku yang tersayang. Kemeriahannya agak berbeza..rasa kekok pun ada...sebab ini adalah pengalaman kali pertama..
Selesai sahaja sembahyang raya, sesi bergambar dimulakan. Kemudiaan bersalaman antara satu sama lain dan seterusnya bertandang ke rumah nenek dan atuk saudara disebelah nenek dan atuk...Di Taman Ria, Sekinchan...Parit Baru,Sg. sumun...Sg. Limau...Pasir Panjang...Kg. Haji Dorani.. Walaupun sangat meletihkan meletihkan tetapi aku amat gembira sekali kerana dapat beraya bersama adik-adik sepupu yang comel dan sekaligus dapat merasai pengalaman yang berbeza daripada hari raya yang sebelumnya=)



Nenek & Atuk


Keluarga Aku


Keluarga Pak Ngah



Keluarga Acik Mat


Keluarga Acik Es



Keluarga Pak Su


Atuk & Nenek bersama anak-anak: mak, pak ngah, acik mat, acik es n pak su



Atuk & nenek bersama cucunya seramai 15 orang

No comments:

Post a Comment